Ahmet Çağatay Bayraktar
İngiltere Kralı III. Charles'ın, tahta çıktıktan sonraki ilk resmi portresi Buckingham Sarayı’nda halka açıldı. Jonathan Yeo imzalı tablo alışagelen hükümdar portrelerinden ayrışarak kırmızı tonlarının hâkim olduğu bir renk skalasına sahip. Bunun yanında Charles’ın sol tarafında bulunan kelebek de tablonun farklılaştığı diğer noktayı oluşturuyor. Kırmızı ağırlıklı tabloyu görenler “Adeta kan banyosundan çıkmış gibi” veya “Kralın cehennemde yanacağı” gibi yorumlar getirdi.
Kral III. Charles - Jonathan Yeo
Eseriyle ilgili İngiliz Sunday Times gazetesine konuşan Yeo ise eleştirilere, "Bir resim üzerinde ne yaparsanız yapın, anlattığınız hikâyenin ne kadar açık olduğunu düşünürseniz düşünün, birileri ondan başka bir anlam çıkaracaktır" yanıtını verdi. Tabloda Kral Charles’ın Galler prensi olduğu dönemde kullandığı kırmızı üniformaya atıf yaptığını söyleyen Yeo, kırmızıyı sadece üniformada kullanmasının dikkat dağıtabileceğini bu yüzden tablonun tamamında kırmızı kullanmayı tercih ettiğini söyledi.
Danimarka'da Frederiksborg Kalesi Müzesi'nde bulunan Jonathan Yeo Portraits koleksiyonundaki Cara Delevingne'ın portresi
BBC’nin haberine göre ise Kraliçe Camilla, tabloyu gördüğünde “Evet, tam anlamıyla doğru bakışı yakalamışsın” diyerek eseri beğendiğini açıkladı. Yeo, İngiltere’nin önde gelen ressamlarından biri olmasının yanında Tony Blair, Sir David Attenborough ve Malala Yousafzai'nin de resimlerini yapan bir isim. Sanatçı 2019’da aktör Taron Egerton’ı, 2016’da da model ve oyuncu Cara Delevingne’yi tuvaline taşıdı.
"Odak nokta Kral Charles'ın yüzü"
Sanat tarihçisi Serkan Hızlı ile ressam ve sanat yazarı Abidin Celal Binzet tartışmaların odağındaki tabloyu 24 Saat Gazetesi için yorumladı.
Yeo’nun tabloyu Charles’ın henüz Galler prensi olduğu 2021’de başlayıp Kasım 2023’te bitirdiğini anımsatan Serkan Hızlı, sanatçının kırmızı renk kullanmasındaki temel nedenin odağın üniforma yerine Kral Charles’a yönelik olmasını hedeflediğini söyledi. Charles’ın sağ omzunda bulunan kelebeğin yeniden doğuşu simgelediğini söyleyen Hızlı, kırmızı ağırlıklı tablonun şok edici ve sert görüntüsünün de yumuşattığını belirtti. Kelebeğin aynı zamanda Charles’in çevre bilincine atıf olabileceğini de aktaran Hızlı, buna rağmen kelebeğin baskın kırmızı renklerinin verdiği etkiyi azaltamadığını ifade etti.
Kırmızının tutku ve aşkı sembolize ettiği kadar şiddeti, aşkı ve tehlikeyi de temsil ettiğini belirten Hızlı, resme yönelik olumsuz yorumlara bu açıdan hak verdiğini söyledi.
Ressam ve sanat yazarı Abidin Celal Binzet ise Sigmund Freud’un ressam olan kızı Lucian Freud’un Kraliçe II. Elizabeth'in portresine yaptığı atıfta, “Örneğin Freud bu tabloyu 20 cm x 20 cm ebatlarında yapmıştı. Oldukça ufak boyutta olan bu tablo da sergilediği zaman içinde büyük tartışmalara neden oldu. Tüm bu eleştirilere rağmen Kraliçe Elizabeth bu tabloyu çok sevmişti. Sanatın geneline baktığımızda da sanatçıların eserlerinde verdiği mesaj, getirilen eleştiri ve yorumlardan çok daha farklı olabiliyor. Bu açıdan Yeo’nun da eserinde Charles’a yönelik eleştiri veya gönderme olduğunu düşünmüyorum” dedi.