Uğur Kavas ve Sabahattin Ergin tarafından hazırlanarak Çankaya Belediyesi Doğan Taşdelen Çağdaş Sanatlar Merkezi’nde sanat izleyicilerinin ziyaretine açılan Musiki “Muallim Mektebi’nden Ankara Devlet Konservatuvarına” sergisindeki çok sayıda fotoğraf, belge ve kitap ile 99’uncu yaşına giren Musiki Muallim Mektebi ve 87 yaşındaki Devlet Konservatuvarı’nın köklü tarihine ışık tutuluyor
NAZ AKMAN/ANKARA- Ankara’ya ilişkin araştırmaları ve çalışmalarıyla bilinen Uğur Kavas, “Ankara’dan Sahneler”, “Bir Fotoğraf Ustasının Yaşam Öyküsü- Foto Osman Darcan”, “Bir Fotoğrafçının İcatları-Fikret Kaftanoğlu (1914-1995) “Selfie’den Stüdyo Makinesine” projelerini birlikte hayata geçirdiği Sabahattin Ergin ile Musiki Muallim Mektebi’nin köklü geçmişine mercek tutuyor. Çankaya Belediyesi Doğan Taşdelen Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde açtıkları “Muallim Mektebi’nden Ankara Devlet Konservatuvarına” sergisinde yaklaşık yüz yıllık dönemin eğitim kadrosu, konservatuvar çalışmaları, tiyatro, bale, opera ve konser fotoğraflarını, dönemin belgelerini ve kitapları meraklılarıyla buluşturdular.
Kavas kendi ve Erman Tamur, Turan Tanyer, Pınar Ekinci, Tolga Aydoğan, Muzaffer Evci koleksiyonlarıyla Osman Darcan arşivinden derleyerek hazırladıkları bu sergiyi daimi olarak Musiki Muallim Mektebi’nde açmayı planladıklarını söyledi. Tasarımı Sabahattin Ergin tarafından hazırlanan sergi, kent belleğinin tazelenmesi ve Cumhuriyet kadrolarının neler başardığını hatırlatmak için küçük bir fırsat olarak ziyaretçilerle buluşturuldu. Sergide gösterilen Renato Mordo, Yıldız Kenter, İsmail Galip Arcan, Cüneyt Gökçer, Muhsin Ertuğrul’un Osman Darcan tarafından çekilmiş ve kendileri tarafından imzalanmış fotoğrafları ilgiyle takip edildi.
Müzik, tiyatro, bale, opera bölümleriyle 1924 yılında kurulan ve 1936 yılında Ankara Devlet Konservatuvarı olarak Hacettepe Üniversitesi’ne bağlı müzik ve sahne sanatları ile varlığını sürdüren bugün ise 99 yaşına giren Musiki Muallim Mektebi’ne yönelik önemli envanter çalışmaları sonucu sergiyi gün yüzüne çıkaran Kavas ve Ergin, Türk müzik tarihinin hafızalarda yer edinmesine katkı sağlıyor.
[caption id="attachment_301471" align="alignright" width="488"]
Uğur Kavas[/caption]
[caption id="attachment_301469" align="alignright" width="444"]
Sabahattin Ergin[/caption]
Cumhuriyet tarihinin en önemli müzik okulu 99 yaşında!
“Atış Poligonu- Ankara’da Yok Olan Bir Tesisin Öyküsü”, “Türkiye’de Basın Fotoğrafçılığının Görsel Tarihi (Osmanlı’dan 1960’a ve 1960’tan günümüze)”, “Görünmeyen Işıkta Ankara”, “Bir Fotoğrafçının İcatları-Fikret Kaftanoğlu (1914-1995)”, “Bir Başka Ankara- Kızılötesi Fotoğraflar”, Ankara’dan Sahneler”, “Gaybi” kitaplarının yazarı Kavas, altı ay süren sergi projesinin koleksiyonunun yüzde 80’inin kendilerine bağışlanan Osman Darcan koleksiyonundan oluştuğuna dikkat çekti. Kavas, “Bu sergi yüzlerce sanatçı yetiştiren Musiki Muallim Mektebi ve Ankara Konservatuvarı tarihine ilişkin kısa bir yolculuk imkânı sunuyor. Koleksiyonerlerden derlediğimiz ve Sabahattin Ergin ile yaklaşık altı aylık çalışmalarımız neticesinde ortaya çıkan sergi, ülkemizin önemli kurumlarından biri olarak neredeyse cumhuriyetle yaşıt varlığıyla hala ayakta duran Musiki Muallim Mektebi’nin tarihine ışık tutuyor. Bu bir başlangıç sergisi oldu. Konservatuvar tarihimizin akışına uygun bir kronoloji ile elimizdeki belgeleri, fotoğrafları derlemeye çalıştık. Ziyaretçilere sanatsal bir zaman tüneli sunuyoruz. Sergi, 28 Mayıs’a kadar ziyarete açık olacak. Mamak Belediye Başkan Yardımcısı Mehmet Düğmeci’nin de hayali olan bu sergimizi ilerleyen dönemlerde tarihi binada kalıcı olarak açmayı planlıyoruz” dedi.
Kent tarihine sahip çıkıyorlar
Kavas, Ankara’ya ilişkin çalışmaları hakkında ise “Kişisel olarak kent tarihine ilgi duyan ve önemli tarihi binalarımızın korunması gerektiğini düşünen biri olarak aynı zamanda babamın da arşivcilik yönünü benimsediğim için uzun senelerdir Ankara üzerine araştırmalar yaparak kitaplar, sergiler açıyorum. Çankaya Belediyesi Basın Yayın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü ve Başbakanlık Basın Yayın Enformasyon Genel Müdürlüğünde foto muhabiri olarak görev yaptım. Dolayısıyla tüm bunlar Ankara’ya yönelik bu projeleri hayata geçirmemi sağladı. Ankara ile ilgili yayın, efemera, fotoğraf toplayıp kent mimarisi üzerine araştırmalar yapmaya devam ediyorum. Son yedi yıldır Sabahattin Ergin ile aynı amaç doğrultusunda ortak projeler gerçekleştiriyoruz. Son altı kitabımı Ergin ile hazırladık, yine bu sergide de düzenlemeleri birlikte üstlendik” bilgilerini verdi.
“Yeterince ilgi gösterilmiyor”
Serginin tasarımını üstlenen Sabahattin Ergin de hayata geçirilmesi ayları yılları bulan bu tür projelerin kıymetinin yeterince anlaşılmadığını belirterek, “Bu projenin içinde olmaktan çok keyif alıyorum. Daha önce Kavas ile yaptığımız kitap ve diğer sergi projelerinde de uzun bir dönem çalışmalar yürüttük. Bu projeleri hayata geçirmek oldukça güç. Günlerce aylarca bu arşivleri projelere dönüştürmek için çalışıyoruz. Üstelik gönüllü bir şekilde hiçbir beklenti içinde olmadan severek bu çalışmaları yapıyoruz. Maalesef Mayıs ayı başında açtığımız bu sergimiz ilgililerce yeterince ziyaret edilmedi. İsteriz ki yapılan bu işlere daha fazla sahip çıkılsın” dedi.