Kültür-Sanat

Cumhuriyet’in 100. yılına özel “Cumhuriyete Doğru” seçkisi izleyiciyle buluştu

Engelsiz Filmler Festivali'nin üçüncü gününde programda yer alan Parmak İzi, Kaleydoskop, İnsanlık Onuru, Kısa Film Yarışması ve Cumhuriyete Doğru bölümlerinin gösterimleri gerçekleşti. Kısa Film Yarışması kapsamındaki filmlerin eff2023.muvi.comüzerinden çevrim içi olarak izlendiği festivalde “Cumhuriyete Doğru” seçkisinin gösterimi ise Prof. Dr. Ahmet Gürata’nın sunumu eşliğinde yapıldı.

Abone Ol

Haber Merkezi - “Bir Arada Film İzlemek Mümkün” sloganıyla on birinci yılında düzenlenen Engelsiz Filmler Festivali, Ankara’da Paribu Cineverse ANKAmall ile Goethe-Institut salonlarında ve çevrim içi olarak eff2023.muvi.com adresi üzerinden seyircilerle buluşmaya devam ediyor. Festivalin üçüncü gününde programda yer alan Parmak İzi, Kaleydoskop, İnsanlık Onuru, Kısa Film Yarışması ve Cumhuriyete Doğru bölümlerinin gösterimleri gerçekleşti. Kısa Film Yarışması kapsamındaki filmlerin eff2023.muvi.com üzerinden çevrim içi olarak izlendiği festivalde “Cumhuriyete Doğru” seçkisinin gösterimi ise Prof. Dr. Ahmet Gürata’nın sunumu eşliğinde yapıldı. 

Cumhuriyet’in 100.yılına özel olarak programında yer verdiği ve EYE Filmmuseum’un, uluslararası üne sahip koleksiyonundan seçilen 9 arşiv filminden oluşan 42 dakikalık “Cumhuriyete Doğru” seçkisinin gösterimi Kısa Film Yarışma jürisi ve EYE Filmmuseum kısa ve deneysel film sorumlusu Edith Van Der Heijde‘nin konuşmasıyla başladı. Goethe-Institut’de gerçekleşen gösterimde konuşmasına EYE Filmmuseum’un hakkında bilgiler vererek başlayan Heijde, seçkide yer alan filmlerin koleksiyonlarının özel bir parçası olduğunun altını çizerek sözü seçkinin sunumunu yapmak üzere Prof. Dr. Ahmet Gürata’ya bıraktı.


EYE Filmmuseum’un Sessiz Film Küratörü Elif Rongen-Kaynakçı tarafından hazırlanan seçkinin sunumunda Ahmet Gürata, filmlerin sessiz döneme ait olduğunu belirterek bugünkü haber bültenlerine benzer olduklarını ya da belgesel film olarak adlandırılabileceklerini belirtti.  Konuşmasına seçkideki filmlerin kaynağını keşfetme sürecinde olduklarını ve arşivdeki başlıklar ile içeriklerin tutmadığını gördüklerini dile getirerek devam eden Gürata, filmleri izlerken birlikte yeni keşifler yapılabileceğini umduğunu belirtti. Toplamda 42 dakikalık seçkinin 4 ayrı bölüme ayırdıklarından bahseden Ahmet Gürata, İstanbul ile ilgili bölümün gösteriminden sonra sözlerine; “Bu filmlerin 1910’lu yıllarda Avrupa’da gösterildiğini biliyoruz ve o dönemde İstanbul’un yurt dışındaki izleyici için ne kadar ilgi çekici olduğunu anlıyoruz.” dedi.

Elif Rongen-Kaynakçı’nın “Zamanın her türlü filtresinden elenerek günümüze kalan arşiv görüntüleri, tarihi kitaplardan okumak yerine, sokaklarda yaşanan değişimi görerek hissetmemizi sağlıyor.” diyerek önemini vurguladığı seçkide; İstanbul ve Hali̇ç / Türki̇ye (Constantinople and Golden Horn / Türki̇ye), İstanbul’un Çeşmeleri ̇ ve İstanbul’da Türk Kadınları (Fountains of Constantinople & Turkish Women in Constantinople), İstanbul, Güney Avrupa’nın En Büyük Şehriṅden Görüntüler (Constantinople: Landscapes of the Largest City in Southern Europe), İzmi̇r (Smyrna), İzmi̇r - Efes – Selçuk (Smyrna - Ephesus – Selçuk), Türki̇ye - İstanbul - Pathécolor'da İstanbul Çeki̇mleri̇ (Türki̇ye - Istanbul - Istanbul Shootings at Pathécolor), Kızılay Çadırı - Gaumont Graphic (Haber Filmi) [(Gaumont Graphic (Newsreel)], İsmet Paşa’nın İstanbul’a Varışı Pathé's Animated Gazette (Haber Fi̇lmi̇)[Pathé's Animated Gazette (Newsreel)], Balkan Savaşı (Balkan War Compilation) filmleri yer alıyor.